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AbstractAbstract
[en] Blood losses from the gastrointestinal or urogenital tract as well as physiological iron loss (= iron demand) can be identified and quantified by use of a long time stabilized radioactivity detector (4 π geometry) with liquid organic scintilator and 59Fe as tracer. Healthy males eliminate 0.032 +- 0.012%59Fe/d (= 1.34 +- .50 mg Fe/d) and menstruating females 0.050 +- .008%59Fe/d (= 1.76 +- 0.28 mg Fe/d). Whole body 59Fe elimination rate of > .1%59Fe/d is a pathological value in any case and caused by bleeding of > 5 ml/d. This may be the first sign of colon carcinoma or uterus myomatosus. After surgical or pharmacological therapy of the bleeding normalized whole body 59Fe elimination rate results. Artifical anemia is characterized by a discrepancy between whole body 59Fe elimination (markedly accelerated) and 59Fe excretion in feces and urine (normal). For chronically bleeding patients the effective dose of the oral iron maintenance therapy can be calculated from the individually measured 59Fe elimination and the absorption of the iron therapeutical. Daily blood loss up to 150 ml (= 50 mg Fe/d), i.e. 2.8%59Fe elimination/d in males or 3.5% in females, can be compensated by application of 4 x 50 mg Fe2+/d (= 25% absorption = 50 mg Fe/d). Even in hyperplastic erythrocytopoiesis more iron is not to be utilized. (orig.)
[de]
Unter Verwendung von radiochemisch reinem 59Fe koennen in der langzeitstabilen 4π-Detektorgeometrie eines Grossraum-Radioaktivitaetsdetektors mit fluessigem organischem Szintillator der physiologische Eisenverlust (= Eisenbedarf) und bei blutenden Patienten die gastrointestinalen oder urogenitalen Blutverluste identifiziert und quantifiziert werden. Gesunde Maenner eliminieren 0,032 +- 0,012%59Fe/d (1,34 +- 0,50 mg Fe/d) und menstruierende Frauen 0,050 +- 0,008%59Fe/d (= 1,76 +- 0,28 mg Fe/d). Gesamtkoerper-59Fe-Eliminationsraten von > 0,1%59Fe/d sind immer pathologisch, durch gastrointestinale oder urogenitale Blutungen von > 5 ml/d verursacht und koennen das erste Symptom eines Dickdarmcarcinoms oder eines Uterus myomatosus sein. Nach operativer oder medikamentoeser Beseitigung der Blutungsquelle dokumentiert eine dann normalisierte Gesamt-59Fe-Elimination den Erfolg der therapeutischen Massnahme. Durch selbstbeigebrachte Blutentnahmen verursachte artifizielle Anaemien sind charakterisiert durch die Diskrepanz zwischen stark erhoehter Gesamtkoerper-59Fe-Elimination und normaler 59Fe-Exkretion mit Faeces und Urin. Aus der bekannten Bioverfuegbarkeit (= Absorption) des oralen Eisenpraeparates und den im Einzelfall aus der gemessenen Gesamtkoerper-59Fe-Elimination berechneten Blut- bzw. Eisenverlusten laesst sich fuer jeden staendig blutenden Patienten die wirksame Dosierung der oralen Eisen-Erhaltungstherapie berechnen. Taegliche Blutverluste von bis zu 150 ml (= 50 mg Fe/Tag), die einer Gesamtkoerper-59Fe-Elimination von 2,8%59Fe/d beim Mann bzw. 3,5%/d bei der Frau entsprechen, koennen mit 4 x 50 = 200 mg Fe2+/Tag (= 25% Absorption = 50 mg Fe/Tag) kompensiert werden. Mehr Eisen kann auch von einer hyperplastischen Erythrcytopoese nicht utilisiert werden. (orig.)Original Title
Die Gesamtkoerper-59Fe-Eliminationsraten-Messung als Grundlage der Berechnung von Blutverlusten und ihrer oralen Eisen-Erhaltungstherapie
Primary Subject
Secondary Subject
Record Type
Journal Article
Journal
Nuc Compact, Compact News in Nuclear Medicine; v. 9(5); p. 152-159
Country of publication
ANIMALS, BETA DECAY RADIOISOTOPES, BETA-MINUS DECAY RADIOISOTOPES, BIOLOGICAL MATERIALS, BODY FLUIDS, CLEARANCE, DAYS LIVING RADIOISOTOPES, DIGESTIVE SYSTEM, DISEASES, ELEMENTS, EVEN-ODD NUCLEI, FEMALES, HEMIC DISEASES, INTERMEDIATE MASS NUCLEI, IRON ISOTOPES, ISOTOPE APPLICATIONS, ISOTOPES, KINETICS, MALES, MAMMALS, MAN, MEDICINE, METALS, NUCLEI, PATHOLOGICAL CHANGES, PRIMATES, RADIOISOTOPES, SYMPTOMS, TRANSITION ELEMENTS, VERTEBRATES
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