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AbstractAbstract
[en] In 107 patients having coronary artery disease in their majority, left ventricular ejection fraction and minimal cardiac transit times (MTT) were determined by precordial registration during the first passage of the radioactive tracer. 87 patients underwent echocardiographic examination. Data were compared with ventriculography and coronarography: left ventricular ejection fraction, if radiographically evaluated, shows a low sensitivity in indicating myocardial disorder. MTTs are reduced in more than 80% of patients with CAD at rest. With a few exceptions, all patients with disorders in the ventriculogram show reduced MTT values. MTTs however, do not react specifically for myocardial performance. They also indicate disorders of central hemodynamics caused by vitia cordis. In these cases myocardial function can not be evaluated. Echocardiography can only be applied in about 85% of patients. It possesses a high sensitivity in discrimination of lower degree failures. Results are misleading in old infarctions with dyskinesia. It is concluded that best diagnostic information concerning global myocardial function results if direct hemodynamic parameters as MTT are combined with echocardiography. (orig.)
[de]
Bei 107 Patienten unterschiedlichen kardialen Funktionszustands wurden 2 radiokardiographische Verfahren eingesetzt: Die Bestimmung der linksventrikulaeren Ejektionsfraktion aus den praekordialen Aktivitaetsschwankungen waehrend der ersten Indikatorpassage und die Messung minimaler kardialer Transitzeiten (MTT). Bei 87 Patienten wurde eine echokardiographische Untersuchung durchgefuehrt. Die Daten dieser Untersuchungsverfahren wurden mit Ergebnissen der Laevokardiographie und Koronarangiographie verglichen. Dabei ergibt sich fuer die radiokardiographisch bestimmte linksventrikulaere Ejektionsfraktion eine geringere Empfindlichkeit in der Erkennung einer gestoerten Ventrikelfunktion. MTTs sind bei etwa 80% der Patienten mit koronarer Herzkrankheit schon in Ruhe vermindert. Nahezu alle Patienten, die im Laevokardiogramm eine gestoerte Ventrikelfunktion aufweisen, werden auch mit Hilfe der MTT erfasst. Allerdings reagieren MTTs nicht myokardspezifisch, sondern zeigen auch bei Vitien eine Stoerung der zentralen Haemodynamik an. Die Echokardiographie liefert nur bei 85% der Patienten verwertbare Daten, besitzt aber eine hohe Empfindlichkeit fuer geringe Funktionsstoerung. Zur Fehleinschaetzung der Myokardfunktion fuehren abgelaufene Infarkte mit Dyskinesien. Aus der Kombination dieser Eigenschaften werden Indikationen fuer MTT-Messung und nuklearmedizinische Ejektionsfraktionsbestimmung waehrend der ersten Indikatorpassage abgeleitet. (orig.)Original Title
Radiokardiographische Prinzipien waehrend der ersten Indikatorpassage im diagnostischen Zusammenhang mit Echo- und Angiokardiographie
Primary Subject
Record Type
Journal Article
Journal
Nucl.-Med; v. 17(5); p. 194-198
Country of publication
AMINO ACIDS, BETA DECAY RADIOISOTOPES, BETA-MINUS DECAY RADIOISOTOPES, BODY, CARBOXYLIC ACIDS, CARDIOVASCULAR SYSTEM, CHELATING AGENTS, COMPLEXES, DIAGNOSTIC TECHNIQUES, DISEASES, DRUGS, HEART, HOURS LIVING RADIOISOTOPES, INTERMEDIATE MASS NUCLEI, ISOMERIC TRANSITION ISOTOPES, ISOTOPES, LABELLED COMPOUNDS, MEDICINE, MUSCLES, NUCLEI, ODD-EVEN NUCLEI, ORGANIC ACIDS, ORGANIC COMPOUNDS, ORGANS, RADIOACTIVE MATERIALS, RADIOISOTOPES, TECHNETIUM ISOTOPES, TRANSITION ELEMENT COMPLEXES, YEARS LIVING RADIOISOTOPES
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