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AbstractAbstract
[en] For 101 hospitalized patients where clinical symptoms of a glucosidine intoxication as a consequence of oral digoxin treatment were noted, serum digoxin levels were determined using a RIA kit of the Boehringer company (I-125 tracer, solid phase tube separation technique) on a fasted stomach prior to oral drug administration. An ECG was performed simultaneously and in addition kidney function parameters and electrolyte levels were determined. An anamnesis and clinical examination of the patients were also conducted. Interferences in the RIA method and gastro-intestinal illness resulting in changes in resorption behaviour were excluded. The group of patients showed collectively an average serum digoxin level of 2.9 +- 0.9 ng/ml with a range from 1.8 to 6.8 ng/ml, which was statistically significantly higher than the average value for 101 patients receiving long-term oral medication but without symptoms of glycosidine intoxication. According to the manufacture's specifications for the RIA kit, values > 2.0 ng/ml are considered as toxic, with values between 1.6 and 2.0 ng/mg falling into a ''grey zone''. A correlation was found between toxic serum values with changes in ECG pattern and subjective clinical symptoms of intoxication. A limitation of kidney function was responsible for the high serum glycoside levels in 62% of the patients. It was shown that the differing response of patients towards digitalis medication, above all in the case of long-term therapy, warrants an RIA determination of serum glycoside values in order to adjust the digoxin dose to individual requirements. (orig./MG)
[de]
Bei 101 stationaer aufgenommenen Patienten, die bei oraler Digoxinmedikation klinisch Symptome einer Glykosidintoxikation aufwiesen, wurde der Serumdigoxinspiegel morgens nuechtern vor der Tabletteneinnahme mit einem RIA-Kit der Firma Boehringer (J125-Tracer, ''Solid-Phase-Tube''-Trennverfahren) bestimmt. Zeitlich synchron wurde ein EKG abgeleitet, ausserdem wurde eine Bestimmung der Nierenfunktionsparameter und Elektrolyte durchgefuehrt; die Patienten wurden zudem anamnestisch und klinisch untersucht. Stoerfaktoren bzgl. der RIA-Methode und gastrointestinale Erkrankungen mit Aenderung der Resorptionsverhaeltnisse wurden ausgeschlossen. Das Patientenkollektiv zeigte einen durchschnittlichen Serumdigoxinspiegel von 2,9 +- 0,9 ng/ml mit einer Streubreite von 1,8 - 6,8 ng/ml, der gegenueber dem Durchschnittswert von 101 im Sinne einer Glykosidintoxikation klinisch symptomlosen Patienten mit oraler Dauermedikation statistisch signifikant erhoeht war. Gemaess den Angaben der Herstellerfirma des RIA-Kits wurden unter Einbeziehung eines ''Graubereiches'' von 1.6-2.0 ng/ml Werte > 2,0 ng/ml als ''toxisch'' angesehen. Es fand sich eine Korrelation von toxischen Serumwerten mit EKG-Veraenderungen und subjektiver klinischer Intoxikationssymptomatik. Bei 62% der Patienten war eine Nierenfunktionseinschraenkung fuer die hohen Serumglykosidwerte verantwortlich zu machen. Es erwies sich, dass das unterschiedliche Ansprechen der Patienten auf die Digitalismedikation - vor allem bei Dauertherapie - eine RIA-Bestimmung der Serumglykosidwerte zur individuellen Anpassung der Digoxindosierung rechtfertigt. (orig./MG)Original Title
Die Radioimmunoassaybestimmung des Serumdigoxinspiegels bei Digitalisintoxikation
Primary Subject
Secondary Subject
Source
1981; 114 p; Diss. (Dr.med.).
Record Type
Miscellaneous
Literature Type
Thesis/Dissertation
Report Number
Country of publication
BETA DECAY RADIOISOTOPES, BIOLOGICAL MATERIALS, BLOOD, BLOOD PLASMA, BODY FLUIDS, CARBOHYDRATES, CARDIOTONICS, CARDIOVASCULAR AGENTS, DIGITALIS GLYCOSIDES, DISEASES, DRUGS, ELECTRON CAPTURE RADIOISOTOPES, GLYCOSIDES, HOURS LIVING RADIOISOTOPES, INTERMEDIATE MASS NUCLEI, IODINE ISOTOPES, ISOTOPE APPLICATIONS, ISOTOPES, MATERIALS, MEDICINE, NUCLEI, ODD-EVEN NUCLEI, ORGANIC COMPOUNDS, RADIOISOTOPES, STEROIDS, THERAPY, TRACER TECHNIQUES
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