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AbstractAbstract
[en] The C-cell-carcinoma (CCC) of the thyroid is a relatively rare malignoma of the parafollicular cells of the gland. This is the reason for the absence of I-131-uptake. The CCC belongs to the apud-system with the ability to produce a number of substances of which calcitonin (hCT) is the one with the highest clinical relevance. In addition to diagnosis of CCC, the hCT allows to evaluate the success of therapeutic regimens, early diagnosis of local recurrences or of metastases and family screening of the autosomal dominant inherited form (multiple endocrine neoplasua = MEA II) amounting to 10-20%. The follow-up (every year) and family screening (every second year) requires not only the basal determination of hCT but also a pentagastrin stimulation. Determination of the carcinoembryonic antigen (CEA) may be performed in addition to hCT-measurements, but also alone for prognosis in some cases of dedifferentiated tumours, which are, however, associated with an unfavourable course. Increased levels of hCT and CEA have to be further studied for localisation of metastases by sonography of the neck and abdomen, radiology and computed tomography as well as scintigraphy. In conventional bone scintigraphy it is important to pay attention to the soft tissue nuclide uptake because of the amyloid content and the calcification of metastases. Sometimes I-131-MIBG-uptake could be seen in metastases of the CCC. In the inherited form (MEN II) the most common concomitant malignancy is the pheochromocytoma. For screening procedures I-131-MIBG scintigraphy should be performed in addition to anamnestic and laboratory parameters. (orig.)
[de]
Das relativ seltene C-Zell-Karzinom der Schilddruese (CCC) ist eine maligne Entartung parafollikulaerer Zellen der Schilddruese. Es zeigt keinen J-131-Uptake und ist der fuer die Schilddruesenkarzinome ueblichen Nachsorge nicht zugaenglich. Das CCC gehoert dem APUD-System mit der Faehigkeit zur Produktion einer Reihe von Substanzen an, von denen das Calcitonin (hCT) die groesste klinische Relevanz besitzt. Neben der Diagnose des CCC erlaubt das hCT die Beurteilung therapeutischer Massnahmen, die Frueherkennung von Metastasen und Rezidiven und bei der in 10 bis 20% aller Faelle autosomal dominant vererbten Form (multiple endokrine Neoplasie II) ein Familienscreening. In der Nachsorge und beim Familienscreening ist neben der basalen hCT-Bestimmung ein Pentagastrinstimulationstest erforderlich. Die Bestimmung des karzinoembryonalen Antigens (CEA) ergaenzt die hCT-Messungen, sie erlaubt bei Entdifferenzierung des Tumors in manchen Faellen alleine die Beurteilung des dann prognostisch sehr unguenstigen Krankheitsverlaufes. Bei erhoehtem hCT oder CEA stehen zur Lokalisationsdiagnostik die Sonographie des Halses und Abdomens, die Roentgendiagnostik und Computertomographie und szintigraphische Verfahren zur Verfuegung. Bei der Skelettszintigraphie mit Tc-99m-Phosphat-Komplexen ist wegen des haeufigen Amyloid- und Kalkgehaltes der Metastasen des CCC auf Weichteilanreicherungen zu achten. Ebenso ist in Metastasen offensichtlich nicht selten eine J-131-MIBG-Anreicherung zu finden. Bei der familiaeren Form (MEA II) des Tumors kommt als haeufigstes Zweitkarzinom das Phaeochromozytom vor. Neben anatomischen und laborchemischen Parametern ist als Screeningmethode die Szintigraphie mit J-131-MIBG einzusetzen. (orig.)Original Title
Besonderheiten bei der Nachsorge des C-Zell-Karzinoms
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Secondary Subject
Record Type
Journal Article
Journal
Nuklearmediziner; CODEN NKLZD; v. 9(3); p. 167-181
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BETA DECAY RADIOISOTOPES, BETA-MINUS DECAY RADIOISOTOPES, BODY, COMPUTERIZED TOMOGRAPHY, COUNTING TECHNIQUES, DAYS LIVING RADIOISOTOPES, DIAGNOSTIC TECHNIQUES, DISEASES, ENDOCRINE GLANDS, GLANDS, HORMONES, HOURS LIVING RADIOISOTOPES, INTERMEDIATE MASS NUCLEI, IODINE ISOTOPES, ISOMERIC TRANSITION ISOTOPES, ISOTOPE APPLICATIONS, ISOTOPES, MEDICINE, NEOPLASMS, NUCLEI, ODD-EVEN NUCLEI, ORGANIC COMPOUNDS, ORGANIC PHOSPHORUS COMPOUNDS, ORGANS, PEPTIDE HORMONES, PEPTIDES, POLYPEPTIDES, PROTEINS, RADIOISOTOPE SCANNING, RADIOISOTOPES, SOUND WAVES, TECHNETIUM ISOTOPES, THERAPY, TOMOGRAPHY, TRACER TECHNIQUES, YEARS LIVING RADIOISOTOPES
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