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AbstractAbstract
[en] Discussion of the case reports of nine patients treated for desmoid tumours in the light of 62 such cases described in the relevant literature between 1975 and 1979. Among the patients analysed for the purposes of this study 9 had desmoid tumours treated at our clinic, while the other 60 cases were described in the relevant literature of the past 5 years. The methods used in this cohort were surgery for 37 patients, radiation for 20 patients, excision and post-surgical radiation for 5 patients and various other treatments for the remaining cases. Careful analysis and assessment of the results led to the conclusion that the vast majority of desmoids can be expected to show a satisfactory response to radiation, even though no clear therapeutic superiority could be established for either radical excision or radiation. If surgery is chosen, this should be carried out with the aim of removing all of the tumour. In circumstances precluding radical excision it appears wise to use post-surgical radiation. Follow-up examinations should be carried out in all patients so as to permit immediate diagnosis and treatment of any recurrent tumours. Each desmoid tumour is to be treated on an individual basis. In small tumours it is safer to remove not only the lesion itself but also some of the surrounding intact tissue, tumours at a more advanced stage should be subjected to radiation or both surgery and subsequent radiotherapy. (orig./MG)
[de]
Von eigenen 9 Patienten mit Desmoidtumor und 60 Patienten aus der Literatur der letzten 5 Jahre wurden 37 chirurgisch behandelt, 20 bestrahlt, 5 einer kombinierten Therapie Excision und Nachbestrahlung unterzogen und einige anderweitig behandelt. Die Beurteilung und Interpretation der Ergebnisse fuehrte zu der Ansicht, dass fast alle Desmoide auf Strahlentherapie ansprechen, und dass weder radikale Excision noch Radiatio eindeutig besser abschneiden. Bei einem chirurgischen Vorgehen sollte versucht werden, den Tumor radikal zu exidieren. Nach nicht radikal durchgefuehrten Operationen sollten die Patienten nachbestrahlt werden. Behandelte Patienten beduerfen der Weiterbeobachtung, um Rezidive fruehzeitig zu erkennen, und somit die Rezidivbehandlung zu erleichtern. Jedes Desmoid sollte individuell therapiert werden: Kleine, sicher weit im Gesunden entfernbare Desmoide sollten radikal exidiert werden, bei den anderen bestrahlt oder operiert und nachbestrahlt werden. (orig./MG)Original Title
Das Desmoid: Eine Gegenueberstellung der Therapieerfolge mit der chirurgischen Excision und der Strahlentherapie
Primary Subject
Source
7 Feb 1983; 71 p; Diss. (Dr.med.).
Record Type
Miscellaneous
Literature Type
Thesis/Dissertation
Report Number
Country of publication
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INIS IssueINIS Issue