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AbstractAbstract
[en] In 51 patients with cervical swellings, pretherapeutic examinations by ultrasound, computed tomography (CT), and magnetic resonance imaging (MRI) were carried out for the confirmation of exclusion of cervical lymph node metastases. By use of the M/Q ratio and morphological criteria, it is possible with ultrasound to differentiate between relatively enlarged lymph nodes and lymph node metastasis with a certainty of >90%. This was only possible in CT after administration of contrast media and the success rate was lower (72%). Both by use of the M/Q ratio and contrast medium administration, MRI is able to distinguish between lymph node metastases and reactively altered lymph nodes. Differentiation between Hodgkin/non-Hodgkin lymphomas of the neck and reactively enlarged lymph nodes is also possible with the aid of the M/Q ratio. In such cases, sonography and MRI are superior to CT. A certain differentiation between lymph node metastases and Hodgkin/non-Hodgkin lymphomas is only possible in some cases. However, there are indictive criteria for differential diagnosis. A delineation between specific lymph node inflammations and glomus carotoid tumors is also possible because of the differing take-up of contrast medium in CT and MRI and via doppler sonographic criteria. (orig.)
[de]
Bei 51 Patienten mit zervikaler Schwellung wurden praetherapeutisch sonographische, computertomographische und kernspintomographische Untersuchungen zum Nachweis bzw. Ausschluss von zervikalen Lymphknotenmetastasen durchgefuehrt. In der Sonographie kann durch Verwendung des M/Q-Quotienten und morphologischer Kriterien zwischen reaktiv vergroesserten Lymphknoten und Lymphknotenmetastasen mit einer Treffsicherheit >90% unterschieden werden. In der Computertomographie gelingt dieses nur nach Kontrastmittelgabe mit einer geringeren Treffsicherheit (72%). Die Kernspintomographie (= KST) kann durch Anwendung des M/Q-Quotienten als auch nach Kontrastmittelapplikation zwischen Lymphknotenmetastasen und reaktiv veraenderten Lymphknoten unterscheiden. Eine Differenzierung zwischen Hodgkin/Non-Hodgkin-Lymphomen und reaktiv vergroesserten Lymphknoten gelingt am Hals ebenfalls durch den M/Q-Quotienten. Hier sind Sonographie und KST ebenfalls der Computertomographie ueberlegen. Eine sichere Differenzierung zwischen Lymphknotenmetastasen und Hodgkin/Non-Hodgkin-Lymphomen gelingt nur teilweise. Es gibt jedoch wegweisende Kriterien der Differentialdiagnostik. Eine Abgrenzung von spezifischen Lymphknotenentzuendungen und Glomus caroticum-Tumoren gelingt ebenfalls ueber die unterschiedliche Kontrastmittelaufnahme in CT und KST bzw. ueber dopplersonographische Kriterien. (orig.)Original Title
Moeglichkeiten der bildgebenden Differentialdiagnostik der Halslymphome
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