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AbstractAbstract
[en] Based on the imaging studies obtained from 13 patients after lung transplantation, radiological findings have been correlated with the clinical charts. The intention was to describe the radiological manifestations of the particular transplant complications of these patients. 12 episodes of reimplantation response were seen in the early postoperative period as a perihilar accented perivasal consolidation with typically short-termed appearances. 16 episodes of acute rejection showed various manifestations on the radiographs. They were characterised by immediate response to a bolus therapy with corticosteroids. This decisive observation allows the exclusion of other causes contributing to a condition following thoracotomy with similar radiological manifestations. Stenoses of the pulmonary or the bronchial anastomoses occurred once each and were confirmed in the course of further examinations. Chest radiograph proved to be the appropriate tool for the diagnosis of technical complications following iatrogenic measures (pleural effusion, pneumothorax). Clinical symptoms and follow-up observations are necessary for the interpretation of the radiographs. Chest radiography represents an important help concerning problems in differential diagnosis and further therapeutic decisions. (orig.)
[de]
In einer retrospektiven Analyse wurden bei 13 Patienten mit 14 Lungentransplantationen die radiologischen Untersuchungsbefunde mit dem klinischen Verlauf korreliert. Intention war, die bildgebenden Merkmale bei den besonderen Problemen dieser Patienten darzustellen. 12 mal war ein Reperfusionsoedem nachzuweisen, mit meist typischen Veraenderungen und kurzfristiger Rueckbildung. Es traten insgesamt 16 Episoden einer akuten Abstossungsreaktion auf. Die damit verbundenen Veraenderungen im Roentgenbild waren sehr variabel, zeigten jedoch eine prompte Rueckbildung nach einer Stosstherapie mit Kortikosteroiden. Dies ist ein wichtiges differentialdiagnostisches Kriterium zur Differenzierung von anderen postoperativen Befunden. Stenosen an den Anastomosen der Gefaesse bzw. der Luftwege traten in unserem Patientengut je einmal auf und konnten durch weiterfuehrende Untersuchungen gesichert werden. Die Lage von Endoprothesen und technische Komplikationen nach iatrogenen Massnahmen (Pneumothorax, Pleuraerguss) konnten durch die Roentgenaufnahmen des Thorax sicher erfasst werden. Fuer die Interpretation der radiologischen Befunde ist die Beruecksichtigung der klinischen Symptomatik und des Verlaufs von entscheidender Bedeutung. (orig.)Original Title
Radiologische Diagnostik bei lungentransplantieren Patienten
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Journal Article
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RoeFo - Fortschritte auf dem Gebiete der Roentgenstrahlen und der Neuen Bildgebenden Verfahren; ISSN 0936-6652;
; CODEN RFGVEF; v. 161(3); p. 201-207

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