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AbstractAbstract
[en] Purpose. To evaluate the feasibility and efficacy of MR-guided interstitial brachytherapy of non-resectable liver metastasis. Methods. Liver metastases (0.8-5.2 cm in diameter) were treated during a prospective phase I/II study using on open 0.2 Tesla MR system (Magnetom Open Viva, Siemens, Erlangen). MR-compatible brachytherapy applicators were placed percutaneously under MR-guidance in an open 0,2 Tesla MR system (Magnetom Open Viva, Siemens, Erlangen) using fast T1-weighted sequences. Pretreatment and follow-up studies were performed using a 1.5 Tesla MR system. Results. Preliminary results of an unpublished prospective study are discussed exemplary on 2 selected patients. The median procedure time was 4.9 h. No major complications were observed and late effects were acceptable. In large symptomatic metastases only a temporary relief of pain was achieved. In smaller metastases (DM 3 cm) a tumor control was observed. Conclusion. MR-guided brachytherapy is feasible and has the potential to ablate liver metastases with diameter of less than 3 cm. Further developments are necessary. (orig.)
[de]
Fragestellung. Evaluierung der Machbarkeit und Effektivitaet einer MR-gestuetzten Brachytherapie nichtresektabler Lebermetastasen. Methodik. In einer prospektiven Phase I/II Studie wurden Lebermetastasen (Durchmesser 0,8-5,2 cm) mittels interstitieller Brachytherapie behandelt. Die Platzierung MR-kompatibler Brachytherapie-Applikatoren erfolgte im offenen 0,2-Tesla-MR-Tomographen (Magnetom Open Viva, Siemens, Erlangen) mittels schneller T1-gewichteter Sequenzen. Evaluierung der Tumornekrose und Nachuntersuchungen erfolgten an 1,5-Tesla-MRT-Geraeten. Ergebnisse. Anhand zweier Patienten werden Ergebnisse einer noch nicht publizierten prospektiven Studie exemplarisch diskutiert. Die durchschnittliche Interventionszeit betrug 4,9 h. Akute und mittelfristig auftretende Nebenwirkungen waren akzeptabel. Bei symptomatischen Metastasen (DM>5 cm) konnte eine voruebergehende Palliation erzielt werden. Bei kleinen Metastasen (DM 3 cm) wurde eine Tumorkontrolle von bis zu 9 Monaten erzielt. Schlussfolgerungen. Die MR-gestuetzte Brachytherapie ist machbar und hinsichtlich des technischen Erfolges ein effektives Verfahren zur Behandlung von Lebermetastasen bis zu 3 cm Groesse. Weitere methodische Verbesserungen sind erforderlich. (orig.)Original Title
MR-gestuetzte Brachytherapie nichtresektabler Lebermetastasen. Vorlaeufige technische und klinische Erfahrungen
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Journal Article
Journal
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