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AbstractAbstract
[en] Background: Physician workload directly influences the ability of an institution to provide high standards in radiotherapy services. Materials and Methods: Data of 189 radiotherapy units of the DEGRO survey 2000 complemented and corrected (Table 1) are analyzed with simple and multiple linear regression (models in Table 2). Results: In 21 private radiotherapy facilities actual numbers of physicians split up in 0.19 for every 1,000 megavoltage courses per year, 1.8 per megavoltage unit, 0.68 for every ten beds for inpatients minus 0.67 or plus 1.2 physicians per facility providing radiotherapy only or combined with other services, respectively. Radiotherapy units in hospitals were analyzed in two groups, i.e. radiotherapy only (n=69) or in combination with other services (n=59). In the latter, reported numbers of physicians split up in 3.2 for every 1,000 megavoltage courses per year, minus 0.13 per megavoltage unit, 0.87 for every ten beds for inpatients, plus 2.2 per facility. Units providing radiotherapy only had 0.86 physicians for every 1,000 megavoltage courses per year plus 1.0 per megavoltage unit plus 0.97 for every ten beds plus 1.0 per facility. In 36 radiotherapy university clinics actual numbers of physicians split up in 2.4 for every 1,000 megavoltage courses per year, 1.7 per megavoltage unit, 0.86 for every ten beds for inpatients, plus 1.5 per clinic. For confidence limits see Table 3, for results of univariate analysis Figures 1 and 2. Conclusion: In German radiotherapy facilities, physician workload varies considerably. It exceeds that reported for the USA by a substantial margin. (orig.)
[de]
Hintergrund: Die aktuelle Ausstattung der strahlentherapeutischen Einrichtungen mit aerztlichem Personal wird hinsichtlich verschiedener Einflussgroessen analysiert. Material und Methoden: Die Daten aus dem DEGRO-Verzeichnis der Abteilungen und Praxen fuer Strahlentherapie in Deutschland (Stand: 2000) werden auf Plausibilitaet getestet, ergaenzt und korrigiert. Die Daten von 189 Einrichtungen werden mit einfacher und multipler linearer Regression analysiert. Ergebnisse: In den 21 auswertbaren Praxen werden fuer 1000 Megavolt-Serien pro Jahr 0,19 plus 1,8 Aerzte pro Megavolt-Geraet vorgehalten. Dazu kommen 0,68 Aerzte pro zehn betreute Betten plus 1,2 Aerzte pro Praxis bzw. minus 0,67 Aerzte bei rein strahlentherapeutischen Praxen. Die 128 Abteilungen oeffentlicher oder privater Traeger werden getrennt in rein strahlentherapeutische (n=69) und radiologische (mit Diagnostik und/oder Nuklearmedizin) Abteilungen analysiert. Auf 1000 Megavolt-Serien pro Jahr kommen bei Letzteren 3,2 Aerzte minus 0,13 Aerzte pro Megavolt-Geraet. Zusaetzlich gibt es 0,87 Aerzte pro zehn betreute Betten plus 2,2 Aerzte pro Klinik. Rein strahlentherapeutisch ausgerichtete Abteilungen haben 0,86 Aerzte pro 1000 Megavolt-Serien plus 1,0 Aerzte pro Megavolt-Geraet und zusaetzlich 0,97 Aerzte pro zehn betreute Betten plus 1,0 Aerzte pro Klinik. An den 36 strahlentherapeutischen Universitaetskliniken stehen pro 1000 Megavolt-Serien im Jahr 2,4 Aerzte zur Verfuegung. Dazu kommen zusaetzlich 0,86 Aerzte pro zehn Betten und weitere 1,7 Aerzte fuer jedes Megavolt-Geraet plus 1,5 Aerzte pro Universitaetsklinik. Schlussfolgerung: Die personelle Ausstattung mit Aerzten an strahlentherapeutischen Einrichtungen in Deutschland unterliegt einer erheblichen Variabilitaet, die durch die erfassten Leistungen nur zum Teil erklaert ist. Verglichen mit den Strahlentherapeuten in den USA besteht eine deutlich hoehere Arbeitsbelastung. (orig.)Original Title
Analyse des Iststands an aerztlichem Personal in den Abteilungen und Praxen fuer Strahlentherapie in Deutschland
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Journal Article
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