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AbstractAbstract
[en] The clinical course of patients suffering from chronic thromboembolic pulmonary hypertension (CTEPH) depends on the distribution pattern of the thromboembolic material. In patients with thromboembolic findings in the central pulmonary segments pulmonary thrombendarterectomy (PTE) has excellent results and acceptable operative risk. This paper presents two surgically inaccessable cases that were successfully treated with balloon pulmonary angioplasty. Balloon angioplasty improved parenchymal perfusion, increased cardiac index (ΔCI + 19.2% [Case 1], and + 15.4% [2]), reduced pulmonary vascular resistance during follow-up (ΔPVRI - 25.0% [1] and - 15.9% [2]), and is discussed as an alternative treatment option for cases not suited for surgery. (orig.)
[de]
Die Behandlung der chronischen thromboembolischen pulmonalen Hypertonie (CTEPH) ist vom Verteilungsmuster der thromboembolischen Auflagerungen in der Lungenarterie abhaengig. Bei zentraler Lokalisation bis in den Bereich der Segmentarterien hat die chirurgische Thrombendarterektomie (PTE) exzellente Langzeitergebnisse gezeigt. Die vorliegende Arbeit beschreibt zwei Fallbeispiele mit peripherem Verteilungsmuster, die mit einer Ballondilatation erfolgreich behandelt wurden. Die PTA fuehrte zu einer verbesserten Parenchymperfusion, einem Anstieg des Cardiac Index (ΔCI + 19,2% [Fall 1] und + 15,4% [2]), einer Reduktion des pulmonalen Gefaesswiderstandes (APVRI - 25,0% [1], und - 15,9% [2]) und wird als alternative Behandlungsoption fuer nicht chirurgisch behandelbare Faelle diskutiert. (orig.)Primary Subject
Record Type
Journal Article
Journal
RoeFo - Fortschritte auf dem Gebiete der Roentgenstrahlen und der bildgebenden Verfahren; ISSN 1438-9029;
; CODEN RFGNDO; v. 175(5); p. 631-634

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