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AbstractAbstract
[en] Squamous cell and adenocarcinomas of the esophagus are characterized by high glucose utilization and are detected by positron emission tomography using the glucose analog [18F]-fluorodeoxyglucose (FDG-PET) with high sensitivity. Several clinical studies published in the recent years have shown that FDG-PET is currently the most accurate test to detect non-regional lymph node and distant metastases of esophageal cancer. The use of FDG-PET after routine staging with computed tomography (CT) and endoscopic ultrasound (EUS) results in a clinically relevant change of tumor stage in approximately 20% of the patients. Following preoperative chemo- or chemoradiotherapy histopathological tumor response can be detected by FDG-PET with a diagnostic accuracy of approximately 80%. In contrast morphological imaging modalities such as CT or EUS cannot reliably differentiate between residual tumor tissue and therapy induced fibrosis. The findings in FDG-PET following preoperative therapy are also of prognostic relevance. Even when treated by esophagectomy median survival of patients with residual metabolically active tumor tissue is only approximately 9 months. Gastric carcinoma demonstrates highly variable FDG-uptake. Even large mucinous or signet cell carcinomas may not be visualized by FDG-PET. Overall, the sensitivity of FDG-PET for detection of locally advanced gastric carcinomas is only 60%. (orig.)
[de]
Platten- und Adenokarzinome des Oesophaguskarzinome zeigen eine intensive Anreicherung des Glukoseanalogons [18F]Fluordeoxyglukose (FDG) und koennen in der Positronen-Emissions-Tomographie (PET) mit hoher Sensitivitaet nachgewiesen werden. Wie mehrere klinische Studien in den letzten Jahren zeigen konnten, ist die diagnostische Genauigkeit der FDG-PET im Nachweis von Lymphknoten- und Fernmetastasen signifikant hoeher als die der derzeitigen Standarddiagnostik mit Computer-tomographie (CT) und endoskopischem Ultraschall (EUS). In etwa 20% der untersuchten Patienten fuehrt das Ergebnis einer zusaetzlich zur Standarddiagnostik durchgefuehrten FDG-PET zu einer klinisch relevanten Veraenderung des Tumorstadiums und beeinflusst das weitere therapeutische Vorgehen. Nach Radiochemotherapie kann das histologische Ansprechen von Oesophaguskarzinomen in der FDG-PET mit einer diagnostischen Genauigkeit von etwa 80% festgestellt werden, waehrend weder in der CT noch im EUS in dieser Situation eine Differenzierung zwischen Narbengewebe und vitalen Tumorresten moeglich ist. Patienten mit stoffwechselaktivem Tumorgewebe nach neoadjuvanter Radiochemotherapie weisen auch nach Tumorresektion eine sehr schlechte Prognose mit einem medianen Ueberleben von nur etwa 9 Monaten auf. Magenkarzinome zeigen eine sehr variable FDG-Anreicherung. Insbesondere koennen auch gro paragraph e Tumoren vom diffusen Typ nach Lauren, insbesondere Siegelringkarzinome oder muzinoese Tumoren in der FDG-PET haeufig nicht dargestellt werden. Insgesamt betraegt somit auch bei fortgeschrittenen Tumoren die Sensitivitaet der FDG-PET zum Tumornachweis nur etwa 60%. (orig.)Original Title
PET bei Oesophagus- und Magenkarzinom
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Journal Article
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ANTIMETABOLITES, BETA DECAY RADIOISOTOPES, BETA-PLUS DECAY RADIOISOTOPES, BODY, COMPUTERIZED TOMOGRAPHY, DIAGNOSTIC TECHNIQUES, DIGESTIVE SYSTEM, DISEASES, DRUGS, EMISSION COMPUTED TOMOGRAPHY, FLUORINE ISOTOPES, GASTROINTESTINAL TRACT, HOURS LIVING RADIOISOTOPES, ISOMERIC TRANSITION ISOTOPES, ISOTOPES, LABELLED COMPOUNDS, LIGHT NUCLEI, MATERIALS, MEDICINE, NANOSECONDS LIVING RADIOISOTOPES, NEOPLASMS, NUCLEI, ODD-ODD NUCLEI, ORGANS, RADIOACTIVE MATERIALS, RADIOISOTOPES, TOMOGRAPHY
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