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AbstractAbstract
[en] Aims: To evaluate studies on the use of positron emission tomography with the glucose analog 18F-fluorodeoxyglucose (FDG-PET) for the preoperative staging of patients with non-small cell lung cancer (NSCLC) according to the criteria of evidence based medicine and to discuss the cost-effectiveness of the technique. Methods: Clinical studies published between 1995 and 2002 on the preoperative staging of non-small cell lung cancer were used for this analysis. Studies that did not meet the criteria published by the European Agency for the Evaluation of Medicinal Products (EMEA) were excluded. The validity of the studies was evaluated by a standardized rating system developed by the Agency for Health Care Policy and Research (AHCPR). Results: For the detection of mediastinal lymph node metastases the mean sensitivity and specificity of FDG-PET on a patient basis is 85% and 87% (16 studies, 1355 patients). In studies that compared FDG-PET and computed tomography (CT) the mean sensitivity of CT was 66% at a specificity of 71%. In the detection of distant metastases FDG-PET correctly changed the tumor stage in 18% of the patients when compared to CT based staging (10 studies, 1073 patients). Five cost effectiveness analyses from the USA, Japan, and Germany concluded that FDG-PET improves the outcome of treatment at reduced or only slightly increased overall costs. Improvement of patient outcome was also demonstrated in a randomized trial, which found that the risk of a futile thoracotomy was reduced by 51% (p=0.003) when FDG-PET was added to the preoperative staging. Conclusion: According to the criteria of the AHCPR the use of FDG-PET for detection of mediastinal lymph node and distant metastases is documented at a level of evidence Ia and Ib, respectively. Since systematic analyses also indicate a favourable cost-effectiveness ratio FDG-PET has to be considered as 'strictly indicated' for the preoperative staging of a non-small cell lung cancer. (orig.)
[de]
Ziele: In dieser Arbeit wurde die Positronenemissionstomographie mit 18F-Fluordeoxyglukose (FDG-PET) zum praeoperativen Staging des nicht kleinzelligen Brochialkarzinoms (NSCLC) nach Kriterien der evidenzbasierten Medizin bewertet und Analysen zu Kosteneffektivitaet des Verfahrens diskutiert. Methodik: Von 1995 bis 2002 veroeffentlichte Studien zur praeoperativen NSCLC-Diagnostik mittels FDG-PET wurden nach den Kriterien der European Agency for the Evaluation of Medicinal Products (EMEA) ausgewaehlt und nach einem standardisierten Rating-System der Agency for Health Care Policy and Research (AHCPR) bzgl. Validitaet ihrer Aussagen beurteilt. Ergebnisse: Die mittlere Sensitivitaet und Spezifitaet der FDG-PET betraegt auf Patientenbasis 85% bzw. 87% (16 Studien, 1355 Patienten). Fuer den direkten Vergleich mit der Computertomographie (CT) ergibt sich eine mittlere Sensitivitaet und Spezifitaet von 66% bzw. 71%. Beim Nachweis von Fernmetastasen fuehrt die FDG-PET bei 18% der Patienten zu einer korrekten Veraenderung des Tumorstadiums im Vergleich zur CT-basierten Diagnostik (10 Studien, 1073 Patienten). Fuenf Kosten/Nutzenanalysen aus den USA, Japan und Deutschland kamen zu dem Schluss, dass FDG-PET das Behandlungsergebnis verbessern kann und zu reduzierten oder nur gerinfuegig erhoehten Gesamtkosten fuer Diagnostik und Therapie fuehrt. Die Verbesserung des Behandlungsergebnisses wurde auch in einer randomisierten Studie belegt, in der das Risiko einer nicht kurativen Thorakotomie durch die GDG-PET um 51% verringert wurde (p=0,003). Schlussfolgerung: Nach den AHCRP-Kriterien ist die Diagnostik von NSCLC-Lymphknoten- bzw. -Fernmetastasen auf Evidenzstufe Ia bzw. Ib belegt. Da ausserdem eine guenstige Kosten/Nutzenrelation besteht, ist nach medizinischen und gesundheitsoekonomischen Kriterien die FDG-PET zum praeoperativen Staging des Bronchialkarzinomas als 'streng empfohlen' anzusehen. (orig.)Original Title
PET mit 18F-Fluordeoxyglukose in der Diagnostik des nicht kleinzelligen Bronchialkarzinoms: evidenzbasierte Empfehlungen und Kosten/Nutzenabwaegungen
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ANTIMETABOLITES, BETA DECAY RADIOISOTOPES, BETA-PLUS DECAY RADIOISOTOPES, BODY, COMPUTERIZED TOMOGRAPHY, DIAGNOSTIC TECHNIQUES, DISEASES, DRUGS, ECONOMIC ANALYSIS, ECONOMICS, EMISSION COMPUTED TOMOGRAPHY, EVALUATION, FLUORINE ISOTOPES, HOURS LIVING RADIOISOTOPES, ISOMERIC TRANSITION ISOTOPES, ISOTOPES, LABELLED COMPOUNDS, LIGHT NUCLEI, MATERIALS, NANOSECONDS LIVING RADIOISOTOPES, NEOPLASMS, NUCLEI, ODD-ODD NUCLEI, ORGANS, RADIOACTIVE MATERIALS, RADIOISOTOPES, RESPIRATORY SYSTEM, TOMOGRAPHY
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