Filters
Results 1 - 1 of 1
Results 1 - 1 of 1.
Search took: 0.016 seconds
AbstractAbstract
[en] This study evaluated the relationship between dose-volume histogram (DVH) parameters and pulmonary complications after neoadjuvant chemoradiotherapy (NACRT) followed by surgery for lung cancer. We also examined a new DVH parameter, because the unresected lung should be more spared than the later resected lung. Data from 43 non-small cell lung cancer patients were retrospectively analyzed. The DVH parameters of the lung were calculated from the total bilateral lung volume minus (1) the gross tumor volume (DVHg) or (2) the later resected lung volume (DVHr). Radiation pneumonitis (RP) and fistula, including bronchopleural and pulmonary fistula, were graded as the pulmonary complications. Factors affecting the incidences of grade 2 or higher RP (≥G2 RP) and fistula were analyzed. Sixteen patients (37 %) experienced ≥G2 RP and a V20 value of the total lung minus the later resected lung (V20r) ≥ 12 % was a significant factor affecting the incidence of ≥G2 RP (p = 0.032). Six patients (14 %) developed a fistula and a V35 value of the total lung minus the gross tumor (V35g) ≥ 19 % and a V40g ≥ 16 % were significant factors affecting the incidence of fistula (p = 0.002 and 0.009, respectively). These DVH parameters may be related to the incidences of ≥G2 RP and fistula. (orig.)
[de]
In dieser Studie wurde die Beziehung zwischen Dosis-Volumen-Histogramm-(DVH-)Parametern und pulmonalen Komplikationen nach neoadjuvanter Radiochemotherapie (NARCT) und nachfolgender Operation beim Lungenkarzinom untersucht. Zudem wurde ein neuer DVH-Parameter untersucht, da das nichtresezierte Lungengewebe mehr geschont werden sollte als reseziertes Gewebe. Daten von 43 Patienten mit nicht-kleinzelligem Bronchialkarzinom wurden retrospektiv analysiert. Die DVH-Parameter der Lunge wurden aus dem gesamten beidseitigen Lungenvolumen minus (1) das makroskopische Tumorvolumen (DVHg) oder (2) das resezierte Lungenvolumen (DVHr) ermittelt. Strahlenpneumonitis (RP) und Fisteln, einschliesslich bronchopleuraler und pulmonaler Fisteln, wurden als pulmonale Komplikationen nach Graden abgestuft. Ausserdem erfolgte eine Analyse der Faktoren, welche die Inzidenz einer RP von Grad 2 oder hoeher (≥G2 RP) und von Fisteln beeinflussen. Bei 16 Patienten (37 %) wurde eine RP ≥G2 festgestellt, wobei der V20-Wert des Gesamtlungenvolumens minus dem spaeter resezierten Lungenvolumen (V20r)≥ 12 % ein signifikanter Einflussfaktor bezueglich der Inzidenz einer RP ≥G2 war (p = 0,032). Insgesamt 6 Patienten (14 %) entwickelten eine Fistel. Signifikante Einflussfaktoren bezueglich der Inzidenz von Fisteln waren ein V35- bzw. V40-Wert des Gesamtlungenvolumens minus dem Gesamttumorvolumen V35g ≥ 19 % und V40g ≥ 16 % (p = 0,002 bzw. 0,009). Diese DVH-Parameter stehen moeglicherweise im Zusammenhang mit einer RP ≥G2 und Fisteln. (orig.)Primary Subject
Source
Available from: http://dx.doi.org/10.1007/s00066-016-1021-9
Record Type
Journal Article
Journal
Country of publication
CARCINOMAS, CHEMOTHERAPY, CHEST, COMBINED THERAPY, COMPUTERIZED TOMOGRAPHY, DELAYED RADIATION EFFECTS, DISEASE INCIDENCE, DOSE-RESPONSE RELATIONSHIPS, EXTERNAL BEAM RADIATION THERAPY, FISTULAE, FRACTIONATED IRRADIATION, GY RANGE 01-10, GY RANGE 10-100, LUNGS, MULTIVARIATE ANALYSIS, PNEUMONITIS, SURGERY
ABSORBED DOSE RANGE, BIOLOGICAL EFFECTS, BIOLOGICAL RADIATION EFFECTS, BODY, DIAGNOSTIC TECHNIQUES, DISEASES, GY RANGE, IRRADIATION, MATHEMATICS, MEDICINE, NEOPLASMS, NUCLEAR MEDICINE, ORGANS, PATHOLOGICAL CHANGES, RADIATION DOSE RANGES, RADIATION EFFECTS, RADIOLOGY, RADIOTHERAPY, RESPIRATORY SYSTEM, STATISTICS, THERAPY, TOMOGRAPHY
Reference NumberReference Number
INIS VolumeINIS Volume
INIS IssueINIS Issue