Filters
Results 1 - 1 of 1
Results 1 - 1 of 1.
Search took: 0.016 seconds
AbstractAbstract
[en] To evaluate the efficacy and safety of ablative dose hypofractionated proton beam therapy (PBT) for patients with stage I and recurrent non-small cell lung carcinoma (NSCLC). A total of 55 patients with stage I (n = 42) and recurrent (n = 13) NSCLC underwent hypofractionated PBT and were retrospectively reviewed. A total dose of 50-72 CGE (cobalt gray equivalent) in 5-12 fractions was delivered. The median follow-up duration was 29 months (range 4-95 months). There were 24 deaths (43.6%) during the follow-up period: 11 died of disease progression and 13 from other causes. Kaplan-Meier overall survival rate (OS) at 3 years was 54.9% and the median OS was 48.6 months (range 4-95 months). Local progression was observed in 7 patients and the median time to local progression was 9.3 months (range 5-14 months). Cumulative actuarial local control rate (LCR), lymph node metastasis-free survival, and distant metastasis-free survival rates at 3 years were 85.4, 78.4, and 76.5%, respectively. Larger tumor diameter was significantly associated with poorer LCR (3-year: 94% for ≤3 cm vs. 65% for >3 cm, p = 0.006) on univariate analysis and also an independent prognostic factor for LCR (HR 6.9, 95% CI = 1.3-37.8, p = 0.026) on multivariate analysis. No grade 3 or 4 treatment-related toxicities developed. One grade 5 treatment-related adverse event occurred in a patient with symptomatic idiopathic pulmonary fibrosis. Ablative dose hypofractionated PBT was safe and promising for stage I and recurrent NSCLC. (orig.)
[de]
Beurteilung von Wirksamkeit und Sicherheit hypofraktionierter Protonentherapie (PBT) mit ablativen Dosen fuer nichtkleinzellige Lungenkarzinome (NSCLC) im Stadium I und rekurrierende NSCLC. Retrospektiv wurden insgesamt 55 NSCLC-Patienten (Stadium I: n = 42; rekurrierender Tumor: n = 13), analysiert. Sie waren mit einer Gesamtdosis von 50-72 CGE (''cobalt gray equivalent'') in 5-12 Fraktionen behandelt worden. Der Median der Follow-Up-Dauer lag bei 29 Monaten (4-95). Waehrend der Follow-Up-Periode verstarben 24 (43,6%) Patienten, 11 an einem Erkrankungsprogress, 13 an anderen Ursachen. Die 3-Jahre-Kaplan-Meier-Gesamtueberlebensrate (OS) war 54,9%, der Median lag bei 48,6 Monaten (4-95). Ein lokaler Progress zeigte sich bei 7 Patienten, der Median der Zeit bis zum lokalen Progress lag bei 9,3 Monaten (5-14). Die aktuarische kumulative lokale Kontrollrate (LCR) und die lymphknoten- bzw. die fernmetastasenfreie Ueberlebensraten betrugen 85,4, 78,4, bzw. 76,5%. Ein groesserer Tumordurchmesser war in der univariaten Analyse statistisch signifikant mit einer unguenstigeren LCR assoziiert (3-Jahre: 94% fuer ≤3 cm vs. 65% fuer >3 cm, p = 0,006) und erwies sich auch in der multivariaten Analyse als unabhaengiger Prognosefaktor fuer die LCR (HR 6,9, 95%-KI 1,3-37,8, p = 0,026) ist. Therapiebedingte Grad-3- oder -4-Toxizitaeten traten nicht auf, bei einem Patienten mit symptomatischer idiopathischer Lungenfibrose kam es zu einer unerwuenschten Therapiewirkung Grad 5. Die hypofraktionierte PBT mit ablativen Dosen hat sich als sicheres und erfolgversprechendes Therapieverfahren fuer NSCLC im Stadium I und fuer rekurrierenden NSCLC erwiesen. (orig.)Primary Subject
Source
Available from: http://dx.doi.org/10.1007/s00066-016-0985-9
Record Type
Journal Article
Journal
Country of publication
Reference NumberReference Number
INIS VolumeINIS Volume
INIS IssueINIS Issue