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AbstractAbstract
[en] Seventeen euthyroid patients with non-toxic goiter were studied, 7 had diffuse goiters and 10 had nodular goiters. The TSH response to TRH and the sup(99m)Tc-uptake were measured before and after T3 suppression. The uptake, measured with a gamma camera, was calculated for the whole gland and for a maximum of 6 regions within the thyroid gland. The suppressibility of sup(99m)Tc-uptake (percent change of uptake) ranged from 0 to 95%, it was significantly greater in patients with diffuse than in those with nodular goiters, and was alike in nodular and internodular tissue. The patients with diffuse goiter were significantly younger than those with nodular goiter. Abolished TSH response to TRH was seen in 2 patients with negative T3 suppression tests. In another 2 patients impaired TSH response was associated with impaired suppressibility. In 13 patients with normal TRH tests, the suppression of uptake was normal in 8 subnormal in 5. The results suggest that nodularity and functional autonomy may develop in non-toxic goiters. In some of these goiters the mass of autonomous tissue may be large enough to cause negative TRH tests, probably indicating hypersecretion of thyroid hormones, although not necessarily above the normal range. (orig.)
[de]
Siebzehn euthyreote Patienten mit blander Struma wurden untersucht, 7 davon hatten diffuse Strumen und 10 hatten Knotenstrumen. Der Anstieg van TSH nach TRH und sup(99m)Tc-Aufnahme wurden vor und nach T3-Suppression gemessen. Die Aufnahme, mit einer Gammakamera gemessen, wurde fuer die ganze Druese und auch fuer hoechstens 6 Regionen innerhalb der Schilddruese berechnet. Die Suppressibilitaet der sup(99m)Tc-Aufnahme (prozentuelle Aenderung der Aufnahme) variiere von 0 bis 95%, sie war betraechtlich groesser bei Patienten mit diffusen als bei Patienten mit knotigen Strumen, und war gleich innerhalb der Knoten und zwischen den Knoten. Die Patienten mit diffusen Strumen waren betraechtlich juenger als die Patienten mit Knotenstrumen. Keinen TSH-Anstieg nach TRH gab es bei 2 Patienten mit negativen T3-Suppressionstesten. Bei 2 anderen Patienten war der geschwaechte TSH-Anstieg mit subnormaler Suppressibilitaet verbunden. Bei 13 Patienten mit normalen TRH-Testen war der T3-Suppressionstest bei 8 normal und bei 5 subnormal. Die Resulate deuten darauf hin, dass Knoten und autonomes Gewebe sich in blanden Strumen entwickeln. In einigen von diesen Strumen kann die Menge von autonomem Gewebe ausreichend gross dafuer sein, negative TRH-Teste zu verursachen, wahrscheinlich hinweisend auf Hypersekretion von Schilddruesenhormonen, aber nicht notwendigerweise ueber den Normalbereich. (orig.)Primary Subject
Source
1 fig.; 1 tab.; 18 refs.
Record Type
Journal Article
Journal
Nucl.-Med; v. 15(4); p. 197-200
Country of publication
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