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AbstractAbstract
[en] The TBI is performed with 8 MV X-rays of a linear accelerator. The procedure is divided into a lateral and a.p./p.a. segment with a weighting factor of 5/6 and 1/6 respectively. For the lateral segment no compensators are employed. Only the upper part of the arms are used to shield the lungs. In the a.p./p.a. segment two or three fields have to be used on account of the small FSD. Here head and neck are shielded depending on the overdosage in the lateral segment. The dose given to the lungs is limited by mantlefield-technique to 10.5 Gy. The total midline dose amounts to 12 Gy and is applicated on three days with two fractions per day. (orig.)
[de]
Die Ganzkoerperbestrahlung wird mit den 8 MV-Roentgenstrahlen eines Linearbeschleunigers durchgefuehrt und teilt sich in ein seitliches und ein ap/pa-Segment mit einem Gewichtsfaktor von 5/6 bzw. 1/6. Fuer das seitliche Segment wird auf den Einsatz von Kompensatoren verzichtet. Zur Lungenabschirmung dienen nur die Oberarme. Aufgrund der geringen FSD muessen im ap/pa-Segment zwei oder drei Felder benutzt werden. Hier wird die Kopf-Hals-Region entsprechend der Ueberdosierung im seitlichen Segment abgeschirmt. Die Lungendosis wird mit Hilfe der Mantelfeldtechnik auf 10,5 Gy reduziert. Die gesamte Mittelliniendosis betraegt 12 Gy und wird in 3 Tagen mit je 2 Fraktionen verabreicht. (orig.)Primary Subject
Secondary Subject
Source
Seminar and workshop on physical problems of total body irradiation; Essen (Germany, F.R.); 19-20 Sep 1985
Record Type
Journal Article
Literature Type
Conference
Journal
Strahlentherapie und Onkologie; ISSN 0179-7158;
; v. 162(4); p. 254-255

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AbstractAbstract
[en] The two-component theory for radiation damages has already been described about 20 years ago. The corresponding survival equation for radiation-damaged cells has between four and six parameters, thus providing a wider scope for investigations of the different radiation effects. The 'linear-square equation' described later on (in 1973) can be considered as a mathematically simplified approximation, which is sufficient for many clinical conditions, with the two-component equation and investigates the scope of validity of the approximation. (orig.)
[de]
Bereits vor etwa 20 Jahren wurde die Zweikomponententheorie fuer Strahlenschaeden beschrieben. Die entsprechende Ueberlebensgleichung fuer strahlengeschaedigte Zellen hat 4-6 Parameter und gibt somit einen weiten Rahmen fuer Untersuchungen der verschiedenen Strahleneffekte. Die spaeter (1973) beschriebene 'linear-quadratische Gleichung' fuer Strahleneffekte kann als eine mathematisch vereinfachte Naeherung angesehen werden. Diese Naeherung, fuer viele klinische Verhaeltnisse genuegend, wird hier mit der Zweikomponentengleichung verglichen und die gueltigen Bereiche der Naeherung werden untersucht. (orig.)Primary Subject
Record Type
Journal Article
Journal
Strahlentherapie und Onkologie; ISSN 0179-7158;
; v. 162(1); p. 57-62

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AbstractAbstract
[en] This paper deals with radiation risk in terms of somatic dose index from different mammographic techniques (Xeromammography, Screen-film-mammography alone or with additional grid, and industrial film mammography) and from various non-mammographic radiodiagnostic procedures with the breast partially or totally exposed to the X-ray beam, e. g. tomography of the lungs and dorsal spine, fluoroscopy, angiography, and computerised tomography of thoracic organs. (orig.)
[de]
Mit Hilfe des somatischen Dosisindex wird eine Bewertung des somatischen Strahlenrisikos fuer verschiedene Mammographietechniken (Xeromammographie, Film-Folien-Systeme allein und mit Weichstrahlraster, Materialprueffilm) vorgenommen. Dem somatischen Risiko der Brustdruese durch die Mammographie wird das bei anderen roentgenologischen Untersuchungsverfahren, bei denen sich die Mamma teilweise oder vollstaendig im Nutzstrahlenbuendel befindet, gegenuebergestellt. Dazu gehoeren einfache Uebersichtsaufnahmen der Thoraxorgane, konventionelle Schichtuntersuchungen, Angiographien, Computertomographien und Durchleuchtungen der Thoraxregion. (orig.)Original Title
Somatisches Strahlenrisiko der Mamma bei verschiedenen radiologischen Untersuchungsverfahren
Primary Subject
Secondary Subject
Record Type
Journal Article
Journal
Strahlentherapie und Onkologie; ISSN 0179-7158;
; v. 162(1); p. 41-43

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AbstractAbstract
[en] The organ distribution of 103Ru labelled ruthenocenyl derivatives of tyramine, histamine, benzylamine, phenylethylamine and homoveratrylamine were measured in rats. The derivatives of tyramine, histamine and benzylamine showed a high affinity for the adrenal and ovar. Adrenal/muscle ratios up to 2000/1 were gained but only if the dose was administered i. v. and was below 0,1 μmol/kg. The ruthenocenyl derivatives of tyramine labelled with 103Ru in the ruthenocene moiety or with 14C in the tyramine moiety showed a parallel distribution pattern but completely different from the distribution of 103RuCl3. This indicates that the tyramine derivatives are not destroyed in the body yielding Ru-ions. The advantages of the ruthenocenyl derivatives in comparison with the known amphetamine derivatives labelled with radioactive iodine are discussed. (orig.)
[de]
Die Organverteilung in Ratten von mit 103Ru markierten Ruthenocen-Derivaten von Tyramin, Histamin, Benzylamin, Phenylaethylamin und Homoveratrylamin wurde gemessen. Tyramin-, Histamin- und Benzylamin-Derivate zeigten eine starke Affinitaet zu Nebenniere und Ovar. Der Quotient Nebenniere/Muskel kann bis 2000/1 steigen, aber nur bei einer Dosis unter 0,1 μmol/kg (i.v.). Wird das Tyramin-Ruthenocenyl-Derivat einmal im Ruthenocen-Rest mit 103Ru und zum anderen im Tyramin-Anteil mit 14C markiert, so erhaelt man aehnliche Verteilungsmuster, die sich jedoch von der 103RuCl3-Verteilung stark unterschieden. Dies deutet darauf hin, dass die Tyramin-Derivate im Koerper nicht abgebaut werden. Die Vorteile der Ruthenocenyl-Derivate gegenueber den bekannten, mit radioaktivem Jod markierten Amphetamin-Derivaten werden diskutiert. (orig.)Original Title
Organverteilung von Ruthenocenylderivaten biogener Amine - Radiodiagnostika fuer Nebenniere und Ovar
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Record Type
Journal Article
Journal
Strahlentherapie und Onkologie; ISSN 0179-7158;
; v. 162(1); p. 51-56

Country of publication
ANIMALS, BETA DECAY RADIOISOTOPES, BETA-MINUS DECAY RADIOISOTOPES, BODY, CLEARANCE, DAYS LIVING RADIOISOTOPES, DRUGS, ELECTRON CAPTURE RADIOISOTOPES, ENDOCRINE GLANDS, EVALUATION, EVEN-EVEN NUCLEI, FEMALE GENITALS, GLANDS, GONADS, HOURS LIVING RADIOISOTOPES, INTERMEDIATE MASS NUCLEI, IODINE ISOTOPES, ISOTOPES, MAMMALS, MATERIALS, NUCLEI, ODD-EVEN NUCLEI, ORGANIC COMPOUNDS, ORGANS, RADIOACTIVE MATERIALS, RADIOISOTOPES, RODENTS, RUTHENIUM ISOTOPES, STABLE ISOTOPES, TRANSITION ELEMENT COMPOUNDS, VERTEBRATES
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AbstractAbstract
[en] A retrospective study was made on 57 cases with mostly advanced hypopharyngeal tumors. The patients were irradiated between 1960 and the end of 1983 at the Radiologic Hospital of the University of Muenster. 39 patients were submitted for radiotherapy as primary treatment, nine patients were irradiated postoperatively, and nine further patients received adjuvant cytostatic chemotherapy. The overall five-year survival rate was 16%. 19% out of all patients developed recurrences within one year following the treatment. (orig.)
[de]
In einer retrospektiven Zusammenstellung wird ueber 57 Patienten mit ueberwiegend fortgeschrittenen Hypopharynxtumoren berichtet, die von 1960 bis Ende 1983 in der Radiologischen Klinik der Universitaet Muenster bestrahlt wurden. Bis auf neun Patienten, bei denen die Radiatio postoperativ erfolgte, und weiteren neun Patienten, die eine adjuvante zytostatische Chemotherapie erhielten, erfolgte bei 39 Patienten die Strahlentherapie als primaere Behandlungsmassnahme. Die Fuenfjahresueberlebensrate ueber alle Stadien betrug 16%. 19% aller Patienten entwickelten innerhalb des ersten Jahres nach Behandlung ein Rezidiv. (orig.)Original Title
Strahlentherapeutische Behandlungsergebnisse bei fortgeschrittenen Hypopharynxtumoren
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Record Type
Journal Article
Journal
Strahlentherapie und Onkologie; ISSN 0179-7158;
; v. 162(1); p. 13-16

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AbstractAbstract
[en] Data from the literature on total body irradiation are reported. The biological concept of fractionation of TBI is reviewed. The therapeutic gain of fractionated single dose as compared single dose to irradiation is explained. However, other data from Song et al. show that repair capacity of hemopoietic or leukemic cells may be underestimated. More data with fractionation experiments are needed. The significance of repopulation between fractionation doses is unknown. The interaction of TBI and preceding chemotherapy should be studied in more detail. (orig.)
[de]
Es wird ueber Mitteilungen der Literatur zur Ganzkoerperbestrahlung berichtet. Die biologischen Grundlagen der Fraktionierung der Ganzkoerperbestrahlung werden dargelegt. Der therapeutische Vorteil der fraktionierten Einzeldosis wird erlaeutert. Weitere Mitteilungen von Song et al. zeigen jedoch, dass die Reparationsfaehigkeit der haematopoietischen oder leukaemischen Zellen moeglicherweise unterschaetzt wird. Hierzu sind weitere Resultate von Fraktionierungsversuchen erforderlich. Es ist nicht bekannt, welche Bedeutung der Repopulation zwischen den einzelnen Fraktionen zukommt. Der wechselseitige Einfluss von Ganzkoerperbestrahlung und vorher angewandter Chemotherapie sollte eingehender untersucht werden. (orig.)Primary Subject
Secondary Subject
Source
Seminar and workshop on physical problems of total body irradiation; Essen (Germany, F.R.); 19-20 Sep 1985
Record Type
Journal Article
Literature Type
Conference
Journal
Strahlentherapie und Onkologie; ISSN 0179-7158;
; v. 162(4); p. 223-225

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AbstractAbstract
[en] On 14 patients with acute leukemia and non-Hodgkin lymphoma autologous bone marrow transplantation (ABMT) was performed together with high dose cyclophosphamide and hyperfractionated total body irradiation. The radiotherapy was given at a total dose of 13.2 Gy distributed over eleven fractions of 1.2 Gy and four days. All eleven patients transplanted in complete remission are alive, among them ten in unmaintained complete remission at a longest observation time of two years. (orig.)
[de]
An 14 Patienten mit akuten Leukaemien und Non-Hodgkin-Lymphomen wurden autologe Knochenmarktransplantationen zusammen mit hochdosierten Cyclophosphamidgaben und hyperfraktionierter Ganzkoerperbestrahlung durchgefuehrt. Die Gesamtstrahlendosis betrug 13,2 Gy, verteilt auf 11 Fraktionen zu je 1,2 Gy und vier Tage. Von den 11 in Vollremission transplantierten Patienten haben alle ueberlebt, wobei die Vollremission bei 10 dieser Patienten nach einer Beobachtungszeit von maximal zwei Jahren nicht angehalten hatte. (orig.)Primary Subject
Source
Seminar and workshop on physical problems of total body irradiation; Essen (Germany, F.R.); 19-20 Sep 1985
Record Type
Journal Article
Literature Type
Conference
Journal
Strahlentherapie und Onkologie; ISSN 0179-7158;
; v. 162(4); p. 246-247

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AbstractAbstract
[en] In Essen 121 bone marrow transplantations were carried out. The indications were severe aplastic anemia, acute leukemia in relapse, acute leukemia in remission or chronic myeloid leukemia. The conditioning regimen consisted of cyclophosphamide or the combination of cyclophosphamide and total body irradiation. All patients were treated under strict gnotobiotic care. To mitigate the risk of CMV infections intravenous CMV-hyperimmunoglobulin and CMV-negative blood products have been applied routinely since two years. MTX was used as prophylaxis against GVH-disease. In case of severe aplastic anemia 13 patients (72%) are still alive with a median observation time of 24 months. In the prognostically unfavourable group of acute leukemia in relapse only one patient showed long term survival. In this patient leukemic relapse occurred six years after transplantation. The survival rate of AML patients grafted during the first remission is 55% with a median observation time of 40 months. For patients grafted in the first consecutive remission of ALL the survival rate is 42% with a maximal observation time of 29 months. Out of 37 patients grafted because of CML, eight were in an advanced stage of the disease. 13 patients are still alive, the maximal observation time is 37 months. The overall incidence of GVHD in patients at risk was 28% in aplastic anemia, 26% in AML, 9% in ALL and 63% in CML. In aplastic anemia no patient developed an interstitial pneumonia. In leukemia the risk of fatal interstitial pneumonia was 34%. (orig.)
[de]
In Essen wurden 121 Knochenmarktransplantationen durchgefuehrt. Die Indikationen waren Panmyelopathie, akute Leukaemie im Rezidiv, akute Leukaemie in Remission und chronische myeloische Leukaemie. Die Konditionierungsbehandlung bestand aus Cyclophosphamid oder aus der Kombination von Cyclophosphamid und Ganzkoerperbestrahlung. Alle Patienten wurde streng gnotobiotisch betreut. Um das Risiko von CMV-Infektionen zu mindern, wurden seit zwei Jahren prophylaktisch intravenoes CMV-Hyperimmunglobulin gegeben und nur CMV-negative Blutprodukte verabreicht. Zur GVHD-Prophylaxe verwendeten wir MTX. Von den Patienten mit Panmyelopathie leben noch 72%, die mediane Beobachtungszeit betraegt 24 Monate. Aus der prognostisch unguenstigen Gruppe der Patienten mit akuter Leukaemie im Redzidiv ueberlebte nur ein Patient mehrere Jahre, erlitt aber nach sechs Jahren ein leukaemisches Rezidiv. Die Ueberlebensrate der AML-Patienten, die in der ersten Remission transplantiert wurden, ist 55% bei einer medianen Beobachtungszeit von 40 Monaten. Bei Transplantation in erster oder folgender Remission einer ALL ist die Ueberlebensrate 42% bei einer maximalen Beobachtungszeit von 29 Monaten. Von den 37 Patienten mit CML waren acht in fortgeschrittenen Krankheitsstadien. Insgesamt leben noch 13 Patienten, die maximale Beobachtungszeit betraegt 37 Monate. Die Inzidenz der GVH bei Patienten 'at risk' betrug 28% bei der Panmyelopathie, 26% bei der AML, 9% bei der ALL und 63% bei der CML. Im Fall der Panmyelopathie erkrankte kein Patient an einer interstitiellen Pneumonie. Bei der Leukaemie dagegen betrug das Risiko einer toedlichen interstitiellen Pneumonie 34%. (orig.)Primary Subject
Secondary Subject
Source
Seminar and workshop on physical problems of total body irradiation; Essen (Germany, F.R.); 19-20 Sep 1985
Record Type
Journal Article
Literature Type
Conference
Journal
Strahlentherapie und Onkologie; ISSN 0179-7158;
; v. 162(4); p. 214-217

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AbstractAbstract
[en] Interstitial pneumonitis (IP) is one of the major causes of death following bone marrow transplantation (BMT). This report deals with a comparison between data compiled from six centers concerning the essential factors responsible for the development of IP. Special concern has been paid to the idiopathic form of disease where TBI is thought to be the most important factor in its pathogenesis. Our own experience using different TBI modalities shows that the instantaneous dose rate seems to be an important factor in the development of IIP. Comparing the data from various centers it is not possible at the present time to recommend one optimal modality. (orig.)
[de]
Die interstitielle Pneumonie ist eine der Haupttodesursachen nach Knochenmarktransplantation. Im vorliegenden Bericht werden die in sechs Zentren gesammelten Daten ueber die im wesentlichen fuer die Entwicklung der interstitiellen Pneumonie verantwortlichen Faktoren verglichen. Spezielles Augenmerk wurde der idiopathischen Form gewidmet, bei deren Pathogenese der Ganzkoerperbestrahlung eine wesentliche Rolle zugeschrieben wird. Eigene Erfahrungen mit verschiedenen Ganzkoerperbestrahlungsmodalitaeten zeigen, dass die Entwicklung der interstitiellen Pneumonie von der jeweiligen Dosisleistung beeinflusst werden kann. Aus dem Vergleich der von den verschiedenen Zentren erhaltenen Daten laesst sich zum gegenwaertigen Zeitpunkt keine Empfehlung fuer eine optimale Modalitaet ableiten. (orig.)Primary Subject
Source
Seminar and workshop on physical problems of total body irradiation; Essen (Germany, F.R.); 19-20 Sep 1985
Record Type
Journal Article
Literature Type
Conference
Journal
Strahlentherapie und Onkologie; ISSN 0179-7158;
; v. 162(4); p. 218-222

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AbstractAbstract
[en] The pathogenesis of interstitial pneumonitis (IP) after chemoradiotherapy and subsequent bone marrow transplantation is not completely understood. Total body irradiation (TBI) with a dose of about 10 Gy significantly contributes to this very serious complication. The radiation induced morphological alterations especially of the crucial targets, namely the pneumocytes type II and capillaries are described. Investigations in animals and in humans reveal that pneumonitis occurs over a very short range of doses. In humans a single dose of 9.3 Gy given at high dose rate leads to an incidence of 50%. Reduction of the dose by shielding the lungs, fractionation of irradiation and decreasing the dose rate are considered to be the main possibilities which diminish the risk of pneumonitis after TBI. The role of further factors involved in the development of IP such as cytomegalovirus, age, reduced lung volume, immunological mechanisms and others is discussed. Especially chemotherapeutic agents may increase lung morbidity by interacting with TBI. (orig.)
[de]
Die Pathogenese der interstitiellen Pneumonitis (IP) nach Chemoradiotherapie und nachfolgender Knochenmarktransplantation wird noch nicht vollstaendig verstanden. Die Ganzkoerperbestrahlung (TBI) mit einer Dosis von zirka 10 Gy traegt signifikant zu dieser sehr ernsten Komplikation bei. Die strahlenbewirkten morphologischen Veraenderungen, insbesondere der entscheidenden Targets, naemlich der Pneumozyten vom Typ II und der Kapillaren, werden beschrieben. Untersuchungen an Tieren und Menschen zeigen, dass die Pneumonitis innerhalb eines sehr kleinen Dosisbereichs auftritt. Beim Menschen fuehrt eine einmalige Bestrahlung mit einer Dosis von 9,3 Gy bei hoher Dosisleistung zu einer Inzidenz von 50%. Reduktion der Dosis durch Abschirmung der Lungen, Fraktionierung der Bestrahlung und Senken der Dosisleistung werden als die Hauptmoeglichkeiten angesehen, das Risiko der Pneumonitis nach TBI zu mindern. Die Rolle weiterer Faktoren bei der Entwicklung der IP, so des Zytomegalovirus, des Alters, des reduzierten Lungenvolumens, immunologischer Mechanismen und anderer, wird diskutiert. Speziell zytostatische Substanzen koennen durch Interaktion mit TBI die Lungenmorbiditaet steigern. (orig.)Primary Subject
Secondary Subject
Source
Seminar and workshop on physical problems of total body irradiation; Essen (Germany, F.R.); 19-20 Sep 1985
Record Type
Journal Article
Literature Type
Conference
Journal
Strahlentherapie und Onkologie; ISSN 0179-7158;
; v. 162(4); p. 226-232

Country of publication
BIOLOGICAL RADIATION EFFECTS, BONE MARROW CELLS, CHEMOTHERAPY, CRITICAL ORGANS, DOSE RATES, DOSE-RESPONSE RELATIONSHIPS, FRACTIONATED IRRADIATION, LEUKEMIA, LUNGS, PATHOGENESIS, PATHOLOGICAL CHANGES, PATIENTS, PNEUMONITIS, RADIATION DOSES, RADIOTHERAPY, SIDE EFFECTS, TRANSPLANTS, ULTRASTRUCTURAL CHANGES, WHOLE-BODY IRRADIATION
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